• Nieprawidłowości wzajemnych relacji społecznych:
  • Nie nawiązywanie kontaktu wzrokowego
  • Nieadekwatne do sytuacji: wyraz twarzy, postawa ciała i użycie gestu
  • Nieadekwatny rozwój związków rówieśniczych obejmujących podzielanie zainteresowań, czynności, emocji
  • Nieadekwatne reagowanie na emocje innych osób
  • Brak spontanicznej potrzeby dzielenia z innymi radości, zainteresowań lub osiągnięć (dzielenie uwagi)
    Zaburzona zdolność do monitorowania uwagi innej osoby Zaburzone naśladowanie innych osób
  • Brak zainteresowania innymi ludźmi
  • Brak podejmowania wspólnej aktywności z rówieśnikami.
    Nie reagowanie dziecka na wołanie Uciekanie wzrokiem, gdy rodzic staje naprzeciwko dziecka i mówi do niego
  • Reagowanie płaczem/smutną miną na ulubioną osobę/przedmiot
  • Napady śmiechu niezwiązane z sytuacją
  • Reagowanie śmiechem na płacz matki
  • Brak zainteresowania czynnościami wykonywanymi przez rodziców np. naprawianie, malowanie, gotowanie itd.
  • Nie uspakajanie się, gdy dziecko jest brane przez matkę na ręce
  • Nie uśmiechanie się do ludzi. Nie wyciąganie rąk przez dziecko w oczekiwaniu na to, że ktoś je przytuli.
  • Odsuwanie się od przytulającej dziecko osoby.
  • Przytulanie się do obcych ludzi – traktowanie obcych jak znane osoby
  • Ignorowanie obecności ludzi.
  • Nie rozumienie zasad zabawy lub gry, bawienie się obok.
  • Szukanie kontaktu z osobami starszymi.
  • Brak naśladowania zachowań innych osób
oprac. M. Marszałek