Nieprawidłowości w porozumiewaniu się:

  • Opóźnienie lub brak rozwoju językowego (brak prób kompensowania przez alternatywne sposoby komunikacji)
  • Niepoprawne użycie języka
  • Zaburzenia związane z inicjowaniem lub podtrzymywaniem konwersacji
  • Powtarzanie pojedynczych słów lub fraz (echolalia bezpośrednia i odroczona) bez funkcji komunikacyjnej
  • Odwracanie się lub nie reagowanie w sytuacji, gdy rodzic podchodzi i pyta się lub o coś prosi
  • Mówienie monotonnym, niezmiennym tonem lub wypowiadanie konkretnego zdania z identyczną intonacją
  • Używanie ręki rodzica jako „narzędzia" np. dziecko, które chce posłuchać muzyki, prowadzi rodzica i dotyka radia ręką rodzica
  • Mówienie o sobie w 3 os.l.poj. np.: „Marek chce jeść" lub „On chce jeść."
  • Brak potakiwania lub uśmiechania się aby podtrzymać komunikację
  • Niezdolność do naprzemiennego wypowiadania się (dialog: raz ty, raz ja)
  • Trudność w rozumieniu pojęć abstrakcyjnych i mających podwójne znaczenie
  • Brak generalizacji w mowie („kubek" to może być konkretny kubek, a niekoniecznie każdy)
  • Odwracanie zaimków
  • Nie odpowiadanie na sygnały kierowanie do dziecka
  • Rolę komunikacji pełnić może krzyk, płacz, samouszkadzanie lub zachowanie agresywne
oprac. B.Blok, Z.Brzeska,B.Ignaczewska,M.Marszałek